Blå

Det begynner da du finner en blå stripe på innsiden av mandarinskallet.
«Kommer du?» spør jeg.
«Hvor kommer vi fra?» svarer du.

Det er den dagen du låser døren åtte ganger før vi kjører.
Genseren er på vrangen og du stopper
på grønt lys uten å vite hvorfor.

Veiene er glatte. Radioen spiller Pink Floyd
baklengs. Av og til ser du deg over skulderen
for å forsikre deg om at den er der.

Du spør meg hvordan blå lukter og
jeg forteller om den vrange genseren og trafikklysene.

Du ler og snakker om mandariner
til jeg nikker,
til jeg sier at alt er som det skal være
til jeg innser at verden alltid har vært slik og du kniper
deg selv i armen.

Det er den dagen solen står opp klokken elleve og blå champagnebobler
bobler nedover. Du klemmer hånden min.
«Du lukter blå,» sier du og smiler.

Det er den dagen du kjører på full gass til girstangen knekker.

*

Rigmor Haga

Published in: on 29 april, 2007 at 2:46  Legg igjen en kommentar  

The URI to TrackBack this entry is: https://hossmann.wordpress.com/2007/04/29/bla/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

