Sprekker i overflaten

Bøyd over arket
med blyanten i hånden
Strek for strek, ord for ord
Binder hun meg fast til arket
Fluktmuligheten stenges ute
inntil tegningen er ferdig
og jeg slippes fri

Hun betraktes med papirets hvithet
Jeg observeres med blyantens ene øye
Vi møtes i bildet

Et hår forviller seg inn
mellom fyldige lepper
Hun spytter det ut

Lyset kommer ovenfra
Tegner uventede skygger
i slutten av et århundre
Det lille smilet i munnviken
Bølgene i håret
Brystene duver under blusen
Den lille føflekken på kinnet vokser
til den dekker hele ansiktet

Kjenner jeg henne?
Er hun en fremmed?
Er hun en fremmed
Som jeg kjenner?

Jeg ser henne
som radering, tegning og maleri
som skulptur, stoff og musikk
Den samme, likevel ikke den samme

Håret faller ned og skjuler øynene
som lyser mot meg på leting
etter hvem jeg er,
søker etter sprekker i overflaten

*

Fredrik hossmann

Published in: on 20 februar, 2007 at 8:14  Legg igjen en kommentar  

The URI to TrackBack this entry is: https://hossmann.wordpress.com/2007/02/20/sprekker-i-overflaten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

