Hvorfor opptrer du på gaten?

Når Fredrik Hossmann leser på gaten svarer han ikke på spørsmål. Det bryter flyten og han er ikke på gaten for å svare på spørsmål, men for å lese. Begynner han først å svare, kommer nye spørsmål. Her er noen av svarene han har gitt meg.

«Hvorfor jeg opptrer på gaten har jeg fortsatt ikke noe fullgodt svar på. Når jeg har svaret tror jeg at jeg jeg slutter og finner noe annet å undre på.»

«Jeg synes ikke at ordene er ferdige på papiret. Jeg trenger å sende dem videre, til å lese dem, å vite at de høres av noen, først da får bokstavene nytt liv på arket. Hvis du ser etter har jeg en rød penn like ved, ofte gjør jeg korreksjoner i teksten underveis, smaker på andre varianter.»

«Jeg har alltid vært fascinert av gaten og det fantastiske i at hvem som helst kan være publikum. At ordene treffer her og nå, uten at boken er kjøpt på forhånd eller at billetten er betalt.»

«Da jeg begynte å opptre på gaten, tenkte jeg at det bare var midlertidig. Likevel har jeg vendt tilbake gang på gang.»

*

Skrevet av Konrad Rasmussen.
Gjengitt med velvillig tillatelse.

Published in: on 1 september, 2006 at 1:47  Legg igjen en kommentar  

The URI to TrackBack this entry is: https://hossmann.wordpress.com/2006/09/01/ofte-spurte-sp%c3%b8rsmal/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

